ZALOGUJ SIĘ

Zaloguj się do swojego konta

Nie pamiętasz hasła? Nie masz konta?Załóż konto

lub


zaloguj przez facebook

Zalogowanie oznacza akceptację Regulaminu serwisu MUV.pl w aktualnym brzmieniu. Jeśli nie akceptujesz warunków zmienionego Regulaminu serwisu MUV.pl, wyślij oświadczenie o rozwiązaniu Umowy.

ZAREJESTRUJ SIĘ

Załóż swoje konto Masz już konto?Zaloguj się

zaloguj przez facebook

lub

* wymagane

Trening siłowy a spalanie kalorii: Chcesz schudnąć?

, , KOMENTARZE: 0

Ledwo wspomniałaś, że chciałabyś zrzucić klika kilogramów, a już przyjaciółka ciągnie Cię na zumbę, a siostra na aerobik? Zanim wykupisz karnet do klubu fitness, musisz wiedzieć, że największe spalanie kalorii osiągniesz wykonując trening siłowy. Może najwyższa pora przeprosić omijaną szerokim łukiem siłownię i zaprzyjaźnić się z hantlami?

Dlaczego trening siłowy pozwala spalić najwięcej kalorii?

            Jeszcze do niedawna sądzono, że to podczas treningu aerobowego (tlenowego) organizm spala najwięcej kalorii. To właśnie dlatego większość osób, chcąc pozbyć się zbędnych kilogramów, jako pierwszą aktywność fizyczną wybiera zajęcia fitness albo jogging. Jednak najnowsze badania wykazały, że dużo lepsze efekty można uzyskać dzięki treningom siłowym. Dzieje się tak, ponieważ ćwiczenia siłowe podkręcają tempo metabolizmu oraz zwiększają masę mięśniową, co w konsekwencji ma bardzo duży wpływ na szybkość tracenia zbędnych kilogramów.

Efekt „after burn” czyli spalanie kalorii po treningu

Gdy ćwiczysz siłowo, Twój organizm potrzebuje energii (czyli spala kalorie) nie tylko w trakcie samego treningu, ale także po wysiłku, gdy Ty już spokojnie odpoczywasz. Choć brzmi jak magia, to nic innego, jak prawdziwe działanie, o czym przekonasz się po treningu! Po intensywnym treningu siłowym organizm musi zregenerować mięśnie na co potrzebuje dodatkowych 25% kalorii. Mówiąc bardzo obrazowo, jeśli Ty robiąc przysiady z obciążeniem spalisz 400 kalorii, to na regenerację mięśni po ćwiczeniach Twój organizm zużyje jeszcze 100, czyli w sumie spalonych zastanie aż 500 kalorii! Co ciekawe, tempo spalania po treningu jest zmienne i zależy między innymi od intensywności ćwiczeń i długości przerwy pomiędzy seriami. Przy intensywnym treningu, podczas którego dajesz z siebie wszystko, Twój organizm sięga po rezerwy tlenu zmagazynowane w komórkach. Po ćwiczeniach tlen musi zostać odzyskany – to właśnie ten proces pochłania dodatkowe kalorie.  Pamiętaj jednak, że nie warto katować się treningami ponad swoje możliwości. Każda aktywność fizyczna powinna dawać radość – inaczej nie będzie Ci się chciało do niej wracać! A przecież nie o to w tym wszystkim chodzi, prawda?

Zobacz: Trening siłowy i jego zasady

Więcej mięśni, więcej spalonych kalorii w spoczynku

Za ćwiczeniami siłowymi przemawia nie tylko efekt „after burn”, czyli spalania kalorii bezpośrednio po treningu, ale także zwiększenie masy mięśniowej. Gdy trenujesz siłowo, zmieniają się proporcje budulców Twojego organizmu. Ilość tkanki tłuszczowej się zmniejsza, natomiast tkanka mięśniowa jest stale rozbudowywana. Ma to olbrzymie znaczenie dla tempa spalania kalorii w tzw. spoczynkowej przemianie materii.  To niesamowite, ale każdy kilogram masy mięśniowej spala od 70 do 100 kalorii każdego dnia – nawet wtedy, gdy nie ćwiczysz. Dla porównania kilogram tkanki tłuszczowej pochłania w tym samym czasie jedynie 3 kalorie. Aktywność metaboliczna mięśni jest zatem nieporównywalnie wyższa niż tłuszczu. Gdy przeliczymy te dane w skali roku, okaże się, że wypracowany kilogram masy mięśniowej spali w spoczynku od 25 550 do 36 500 kalorii. Pomyśl ile Twoich ulubionych przysmaków zmieści się w tej wartości energetycznej!

„Nie chcę wyglądać jak facet!” – czy trening siłowy grozi kobiecości?

Dla mężczyzn, którzy chcą poprawić wygląd swojej sylwetki, siłownia jest naturalnym wyborem. Inaczej sprawa wygląda w przypadku kobiet. Panie mają obawy, czy poprzez treningi siłowe, mięśnie nie rozrosną się do tego stopnie, że ciało stanie się mało kobiece i przez to nieatrakcyjne dla płci przeciwnej. W końcu, jak wielu mężczyzn chciałoby mieć w łóżku kulturystkę? Całe szczęście żadnej kobiecie, która postawi na treningi siłowe, nie grozi sylwetka taka jak u Arnolda Schwarzeneggera. Budowanie masy mięśniowej reguluje poziom testosteronu, którego w kobiecym organizmie nie znajdziemy wiele. Kobieta, która ćwiczy na siłowni i nie wspomaga się sterydami, nigdy nie zbuduje takich mięśni, które mógłby zagrozić jej kobiecości. Co więcej, dobrze dobrane ćwiczenia siłowe (m.in. przysiady z obciążeniem) pomogą uzyskać to, co w kobiecej sylwetce pożądane.

Zobacz również: Trening siłowy całego ciała dla początkujących

Dodaj komentarz